امام علی(ع)، برترین دادور و دادگستر جهان

امام علی(ع): «اگر در بین مردم عدالت برقرار شود، همه بی ‏نیاز می‏‌شوند.»

امام علی(ع)، برترین دادور و دادگستر جهان

امام علی(ع): «اگر در بین مردم عدالت برقرار شود، همه بی ‏نیاز می‏‌شوند.»

این جا قرار است درباره دادوری و دادگری امام خوبم علی(ع) با شما بنویسم. از مهربانیش، از نیک‌کرداری و راستگویی‌اش، از سخاوت و دست و دلوازی‌اش و ...
علی ای همای رحمت تو چه آیتی خدا را که با ماسوا فکندی همه سایه هما را

بایگانی

گردنبند مروارید

جمعه, ۱۷ اسفند ۱۳۹۷، ۰۲:۵۷ ب.ظ

على بن ابى رافع مى گوید:

من نگهبان خزینه بیت المال حضرت على بن ابى طالب (علیه السلام ) بودم . در میان بیت المال گردن بند مروارید گران قیمتى وجود داشت که در جنگ بصره به غنیمت گرفته شده بود. دختر امیرالمؤمنین کسى را نزد من فرستاد و پیغام داد که شنیده ام در بیت المال گردن بند مرواریدى هست . من میل دارم آن را به عنوان امانت ، چند روزى به من بدهى تا در روز عید قربان خود را با آن آرایش دهم و پس از آن بازگردانم . من پیغام دادم به صورت مضمونه (که در صورت تلف به عهده گیرنده باشد) مى توانم به او بدهم . دختر آن حضرت نیز پذیرفت . من با این شرط به مدت سه روز گردن بند را به آن بانوى گرامى دادم .

اتفاقا على (علیه السلام ) گردن بند را در گردن دخترش دیده و شناخته بود و از وى مى پرسید: این گردن بند از کجا به دست تو رسیده است ؟

او اظهار مى کند: از على بن ابى رافع ، خزینه دار شما به مدت سه روز امانت گرفته ام تا در روز عید قربان خود را زینت دهم و سپس ‍ بازگردانم .

على بن ابى رافع مى گوید:

- امیرالمؤمنین (علیه السلام ) مرا نزد خود احضار کرد و من خدمت آن حضرت رفتم .

چون چشمش به من افتاد فرمود:

- (اءتخون المسلمین یا ابن اءبى رافع ؟)

(اى پسر ابى رافع ! آیا به مسلمانان خیانت مى کنى ؟!)

گفتم : پناه مى برم به خدا از اینکه به مسلمانان خیانت کنم .

حضرت فرمود: پس چگونه گردن بندى را که در بیت المال مسلمانان بود بدون اجازه من و مسلمانان به دخترم دادى ؟

عرض کردم : اى امیرالمؤمنین ! او دختر شماست و از من خواست که گردنبند را به صورت عاریه که بازگردانده شود به او دهم تا در عید با آن خود را بیاراید. من نیز آن را به عنوان عاریه به مدت سه روز به ایشان دادم و ضمانت آن را به عهده گرفتم که صحیح و سالم به جاى اصلى خود بازگردانم . حضرت على (علیه السلام ) فرمود:

- همین امروز باید آن را پس گرفته و به جاى خود بگذارى و اگر بعد از این چنین کارى از تو دیده شود کیفر سختى خواهى دید.

سپس فرمود: اگر دختر من این گردنبند را به عاریه مضمونه نمى گرفت ، نخستین زن هاشمیه اى بود که دست او را به عنوان دزد مى بریدم . این سخن به گوش دختر آن حضرت رسید به نزد پدر آمده و گفت :

- یا امیرالمؤمنین ! من دختر شما و پاره تن شما هستم . چه کسى از من شایسته تر به استفاده از این گردنبند بود؟

حضرت فرمود: دخترم ! انسان نباید به واسطه خواسته هاى نفس و خواهشهاى دل ، پاى از دایره حق بیرون بگذارد. آیا همه زنان مهاجر که با تو یکسانند، در این عید به مانند چنین گردن بند خود را زینت داده اند تا تو هم خواسته باشى در ردیف آنها قرار گرفته و از ایشان کمتر نباشى ؟


موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۷/۱۲/۱۷
مهیا محمدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی